Pro vyučující na VŠ ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zpravodajové: Jana Šindlerová, Lucie Rohlíková, Hana Ovesleová *========================================================================================= * Doporučení pro vyučující na vysoké škole *========================================================================================= aneb Umělá inteligence jako nástroj pro využití ve výuce a výzva k reflexi výsledků učení Cílem tohoto materiálu je poskytnout vyučujícím doporučení a tipy pro využití AI ve výuce Materiál obsahuje dvě části: 1.stručná obecná doporučení týkající se AI z pohledu vysokoškolských učitelů (jedná se o u rozšířený text původního dokumentu [ URL "https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/ vyuzivani-ai"] , který vytvořila skupina pro AI ve výuce Masarykovy univerzity v Brně) 2.konkrétní náměty pro využití AI jako jedné z dostupných technologií ve vzdělávání (námět podle digitálních kompetencí vyučujících, které jsou pro jednotlivé aktivity využívající ve vzdělávání potřeba, přehled kompetencí vychází z rámce DigCompEdu [ URL "https://join centre.ec.europa.eu/digcompedu_en"] ) ------------------------------------------------------------------------------------------ Doporučení vyučujícím ------------------------------------------------------------------------------------------ Umělá inteligence (AI) se učí na velkém množství trénovacích dat, včetně pedagogické liter navrhovat více či méně sofistikované postupy pro různé výukové situace a další činnosti vy učitele. Dokáže vytvořit didaktické varianty zadání úkolu nebo diferencované obtížnosti ak přeformulovat zadání podle požadavků, navrhnout kritéria hodnocení, navrhnout prezentaci p zestručnit podklady pro studující, připravit příkladové věty nebo úlohy na dané téma. Je n trpělivým partnerem pro rozvíjení a zpřesňování vašich idejí, zároveň může plnit roli test Využití AI v mnoha odvětvích lidské činnosti pravděpodobně výrazně změní život ve společno výkon mnoha povolání. Je tedy na místě zamyslet se také nad tím, co vůbec má být cílem a o a přehodnotit očekávané výsledky učení a vyučovací i hodnoticí metody. Otevřenost novinkám Sledujte vývoj v oblasti nástrojů AI a věnujte část svého času zkoumání jejich možností. V si, co dokážou, jak mohou prospět vaší práci a nakolik jsou nebo nejsou spolehlivé. Osobní nezastupitelná. Tam, kde to je vhodné, tyto nástroje aktivně používejte. Podporujte využív AI studujícími a respektujte přitom rozdílnou úroveň jejich vstupních znalostí a dovednost zkušenosti se svými kolegy, inspirujte a nechte se inspirovat. Pokud si nejste jisti, neob o pomoc. Hledejte možnosti, jak se dále vzdělávat. Seznamte se se slovníčkem základních po [ URL "https://cc.cz/slovnicek-hlavnich-pojmu-ze-sveta-umele-inteligence-ktery-napsala-ume a prozkoumejte různé aplikace [ URL "https://aidetem.cz/tipy-na-aplikace-umele-inteligence uziti/"] , které je možné ve výuce použít. Vynalézavost Přemýšlejte o tom, jak práci s nástroji AI integrovat do výuky a kombinovat je s dalšími m Buďte připraveni tyto metody průběžně měnit, přizpůsobovat vývoji a příkladům dobré praxe. studujícím možnosti i limity AI, diskutujte o vhodných kombinacích nástrojů k dosažení sta Společně s kolegy i se studujícími hledejte cesty, jak nástroje AI co nejlépe využít ve vý aktivitách vysoké školy. S kolegy i studujícími opakovaně reflektujte dopady využívání stá AI ve vašem oboru a celkově ve společnosti. Transparentnost a poctivost Seznamujte studující se základními principy akademické integrity nejen při využívání nástr studujícím způsoby, jak využití nástrojů AI v jejich práci deklarovat (např. dle doporučen Elsevier [ URL "https://www.elsevier.com/about/policies/publishing-ethics"] ). Buďte pro s vzorem v používání AI. Ukazujte jim etické způsoby jejího využití. Dávejte studujícím naje jejich (sebe)rozvoj a autentické výsledky jejich vlastní práce, spíše než o dokonale vybro texty. Oceňujte zřetelně osobní vklad jednotlivých studujících. Zodpovědnost Vysvětlujte studujícím, že AI je nástrojem, který bere do svých rukou vždy konkrétní člově nese zodpovědnost za to, k jakým cílům jej využije. V diskusích o AI s kolegy i studujícím na zodpovědný přístup k využívání AI. Zodpovědný přístup k AI znamená v kontextu práce vyu vysoké škole také přehodnocení cílů vzdělávání a očekávaných výsledků učení ve studijních jednotlivých předmětech tak, aby absolventi studia obstáli ve světě, který AI v budoucnu j ovlivní.  Vstřícnost a jasná pravidla Formulujte otevřeně podmínky, za nichž budete využití nástrojů AI studujícími považovat za studiu, při domácí přípravě anebo během tvorby písemných prací. Poskytněte studujícím příl k rozvoji dovedností při využití nástrojů AI zadáním specifických úkolů. Veďte studující k kompetencí, které budou stále důležitější pro jejich budoucí kariéru. Pokud se rozhodnete AI nedoporučit anebo dokonce zapovědět, studujícím své rozhodnutí objasněte. Pokud naopak přípravě a realizaci výuky na vysoké škole AI aktivně využíváte, informujte o tom studujíc zkušenostmi mohli inspirovat. Pragmatičnost Nástroje AI využívejte ke zlepšení výuky. Vývoji v oblasti AI přizpůsobujte jak metody výu hodnocení studijních výkonů studujících. Tam, kde je to možné a účelné, zvažte nahrazení p jinými formami výstupů. Při hodnocení písemných prací studujících klaďte větší důraz na sl jejich vzniku a také na prezentaci písemných výstupů studujícími. Rozlišujte, u kterých úl aby studující využívali pomoc AI, a u kterých ne. Přizpůsobte tomu svá zadání. Vysvětlujte chcete nebo nechcete, aby studující AI využívali. Vztah se studujícími Využíváním nástrojů AI dáváte jejich poskytovatelům řadu informací, které mohou být citliv při práci s jednotlivými aplikacemi AI proto postupujte maximálně obezřetně. Prokazování n využití nástrojů AI je velmi problematické. Není a nebude možné jednoznačně dokázat, že st AI neetickým způsobem. Nástroje, které slibují opak, nejsou důvěryhodné. Takovým situacím předcházejte. Přistupujte ke studujícím tak, aby se nebáli dělat chyby, sledujte jejich po oporou při učení se akademickým dovednostem. Nastavte prostředí vzájemné důvěry. Vyhněte s obviňování. Nastavujte přiměřené cíle výuky. Budujte se studujícími pozitivní vztah, svou na své odbornosti a nadhledu, ne na strachu a nesplnitelných nárocích. DOPORUČENÍ PRO VYUČUJÍCÍ (.pdf) [ URL "AI-12-version1-01_pedagogove.pdf"] ------------------------------------------------------------------------------------------ Metodická doporučení ------------------------------------------------------------------------------------------ Na základě rámcových doporučení pracovní skupiny vytvořili odborníci v rámci Univerzity Ka doporučení, která můžete nalézt v dokumentech níže. DOPORUČENÍ PRO AKADEMICKÉ PRACOVNÍKY UNIVERZITY KARLOVY (.pdf) [ URL "AI-12-version1-ai_el RECOMMENDATIONS FOR THE ACADEMIC STAFF OF CHARLES UNIVERSITY (.pdf) [ URL "AI-12-version1- ai_elearning_en.pdf"]