Pro vedení škol ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Doporučení pro vedení vysokých škol a univerzit Zpracovala: Eliška Tomalová (FSV UK) *========================================================================================= * Východiska *========================================================================================= Novinky spojené s rychlým rozvojem AI kladou nároky na vysoké školy, univerzity a jejich s jen VŠ) jako výzkumné a vzdělávací instituce, které hraje i významnou roli v celé společno společenství vytváří prostředí, ve kterém se potkávají studenti, pedagogové, výzkumníci i pracovníci. AI se dotýká práce všech součástí školy. Je žádoucí, aby vedení VŠ zaujalo a vyjádřilo jasné stanovisko k využití AI ve své činnost a nastavila tak základní rámec, jak s nástroji AI nakládat. Je nutné definovat oblasti vyu VŠ považuje za přínosné, a zároveň vytyčit hlavní rámec využití pro VŠ jako celek (univerz jednotlivé součásti (fakulty). VŠ je otevřené prostředí, které vnímá rozvoj a možnosti AI jako příležitost pro instituci jejímu rozvoji a využití se staví aktivně. Mezi hlavní příležitosti pro VŠ patří: • automatizace • úspora nákladů • sběr dat • řízení znalostí Využití AI v rámci univerzity bude vyžadovat: • zapojení všech složek školy do procesu implementace AI (využití expertízy napříč   jedno součástmi a obory školy) • otevřenou diskuzi v rámci celé instituce • změnu přístupu k vlastnictví a generování dat a textu • osvojování dovedností spojených s nasazováním technologií AI a ML, včetně reflexe limitů kontextů různých rolí a funkcí specifických oddělení VŠ • posílení IT dovedností v oblastí provozu a využití AI Interní agendy VŠ v kontextu využití AI VŠ je odpovědná za nastavení hlavního rámce užití AI v kontextu následujících oblastí činn Vzdělání a kariérní rozvoj zaměstnanců: škola podporuje rozvoj znalostí a dovedností zaměs svých součástí (odborné semináře, diskuze). Vytváří bezpečný prostor pro své zaměstnance a by měli pocítit podporu a pochopení ze strany instituce v kontextu rychlého a mnohdy nesro rozvoje AI. Přístup k novým nástrojům AI: VŠ poskytuje základní rámec pro využití konkrétních nástrojů vhodných IT řešení, licence, přístup). Interní komunikace: VŠ pravidelně informuje své zaměstnance o změnách ve využití AI a spol prostředí pro rychlé sdílení informací mezi zaměstnanci (např. online komunity, platformy spolupráci). IT: interní IT musí být schopno podporovat zaměstnance při používání nástrojů AI (uživatel bezpečnost). Právní agenda, ochrana osobních dat a duševního vlastnictví, etické aspekty: VŠ definuje p pro využití AI (směrnice, opatření) a aktivně řídí rizika spojená s užitím AI v dané oblas že všechna data poskytnutá AI systému (tréninková data, dotazy) se stávají součástí systém použity provozovatelem AI k jeho dalšímu trénování nebo dokonce v odpovědích jiných uživat smluvní vztahy s poskytovateli AI, které vytyčí pravidla užití včetně ochrany dat. VŠ nast pro využití AI s ohledem na data, která škola systému AI poskytuje (tréninková data, dotaz využití výstupů ze systému AI pro další pedagogickou a výzkumnou práci. Externí agendy Role VŠ ve společnosti: škola hraje významnou společenskou roli a v rámci své tzv. třetí r do širší diskuze jako významný aktér podílející se na směřování debaty o AI. VŠ přistupuje celospolečenské diskuzi o AI. Mezioborová spolupráce: VŠ využívá širší víceoborovou expertízu, která obohacuje debatu o identifikovat obecné body, ale i oborová specifika nakládání s AI. Internacionalizace: VŠ pracuje aktivně se sítí svých mezinárodních kontaktů (aliancí, kons sdílení zkušeností s AI a mezinárodní spolupráce v AI. Branding: Postoj VŠ k AI je součástí brandingové strategie školy (ve vztahu k uchazečům i v českém i mezinárodním prostředí). Otevřenost nebo uzavřenost vůči možnostem AI má dopad instituce. VŠ proto začleňuje postoj k AI i rozvoj vnitřních mechanismů do svých marketing internacionalizačních aktivit. Postoj k AI musí být jasný a čitelný pro externí pozorovate DOPORUČENÍ PRO VEDENÍ VYSOKÝCH ŠKOL A UNIVERZIT (.pdf ke stažení) [ URL "AI-14-version1-04