Pro regionální školství ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zpravodajové: Radko Sáblík a Miroslava Černochová *========================================================================================= * Pohled základních a středních škol *========================================================================================= Umělá inteligence (AI) má velký potenciál zlepšit vzdělávání a učení žáků a pedagogickou p Systémy AI mohou učitelům pomáhat identifikovat specifické vzdělávací potřeby, činit lepší efektivněji využívat vzdělávací zdroje. S AI toho můžeme ve školním a mimoškolním vzdělávání dosáhnout více, lépe, efektivněji. S můžeme kupříkladu věnovat hlubšímu studiu a zkoumání jiných témat nebo rychleji identifiko neúspěchu našich žáků. Naším společným cílem by mělo být zvýšit s AI kvalitu pedagogické p a podporovat zájem žáků o skutečné a hodnotné vzdělávání pro život. To však vyžaduje, aby základní znalosti o AI, aby se mohli kriticky, uvážlivě a eticky zapojit do procesu smyslu této technologie a byli schopni objevovat potenciál AI pro potřeby vzdělávání a učení žáků potřeba domluvit pravidla, jak „pomocníka“ AI ve školách při studiu, při učení žáků, v ped učitelů používat. Podobně jako v jiných částech světa také v ČR už žáci a jejich učitelé stále častěji využí aniž by si to v některých případech uvědomovali. Učitelé se budou seznamovat s potenciálem včetně možností AI při zpracování velkých dat ve vzdělávání (např. trasovací data pro anal sebou přináší specifické výzvy (např. etické normy, nařízení o ochraně osobních údajů, prá Řada obav s používáním AI ve vzdělávání nebo nezájem zabývat se úlohou AI ve školním vzděl důsledku určitých mylných představ o AI (AI je “černá skříňka”; AI není “inkluzivní”; syst věřit, AI omezí či dokonce nahradí práci učitelů, aj.). Doporučení obecného charakteru • Začleňovat principy fungování a využívání AI ve vzdělávání, ve školách jako součást digi všech účastníků vzdělávacího procesu (nejen žáků, ale i jejich učitelů). • Zařazovat přirozeným způsobem principy fungování AI jako téma nejen v předmětech informa i dalších vzdělávacích oborech napříč všemi stupni vzdělávání (osvojit si dobré znalosti principy fungování technologií náročných na data, aj.). • Vytvářet ve školách prostředí důvěry, prostředí pro podporu rozvíjení zájmů žáků o pozná školu nad rámec požadavků školního vzdělávání) a o hledání odpovědí na jejich otázky s v metod a technologií (včetně AI), tedy nejen na problémy běžného školního typu. • Vytěžit potenciál AI pro zajištění kvalitního vzdělávání. Současně však si uvědomovat ri související s používáním AI. • Přehodnotit, jaké úlohy se žákům zadávají k řešení a jakým způsobem se přistupuje k hodn učení žáků. V souvislosti s AI zaměřit se na jiné znalosti a dovednosti (umět klást otáz hledat chyby, ověřovat zdroje, kriticky myslet aj.), na jiné techniky učení včetně doved zodpovědně a kreativně AI. • Poskytovat učitelům potřebné informace, aby např. věděli, jak v systémech AI fungují spe algoritmy pro hodnocení nebo pro personalizaci apod. • Podporovat aktivní zapojení učitelů do diskuse o AI ve vzdělávání. Je zapotřebí získat z tuto problematiku, zajímat se o jejich přístupy a postoje k AI ve vzdělávání, aby se uči v tom, co jim AI může nabídnout pro jejich pedagogickou práci). Zabývat se názory a zkuš kteří s AI pracují ve školách pracují; jejich výpovědi a ukázky mohou přispět k formován moderní obecné didaktiky a aktualizaci vzdělávacího obsahu. Doporučení pro učitele • Podporujte experimentování (bádání) žáků s AI a sdílení získaných zkušeností nejen se sp kamarády, ale i s vámi, učiteli. (Mnozí učitelé se učili jako žáci jinými způsoby. Sdíle žáků vám pomohou zjistit, jakým způsobem se dá s AI učit a pracovat a jak tyto zkušenost pedagogické práci se žáky.) • Objevujte, co se s AI dá dělat, jak byste AI mohli ve své práci učitele využívat. Své šp zkušenosti s AI sdílejte se svými kolegy ve škole; sdílejte s nimi nejen to dobré, ale i o limitech a rizicích používání AI v práci učitele a v učení žáků. Své zkušenosti sdílej asociacích, se vzdělavateli učitelů, ale také s IT specialisty, kteří na vývoji aplikací • Zajímejte se o aktuální výsledky ve vývoji AI. Nebojte se ptát. Jedině tak najdete cestu smysluplně ve vzdělávání aplikovat. • Nebojte se využívat AI se svými žáky ve škole. Nebojte se změnit způsoby kontroly a ověř učení svých žáků. Podporujte žáky v tom, aby otevřeně hovořili/ uváděli, jakým způsobem využili. Veďte své žáky k tomu, že odpovědnost za výstup má autor, nikoliv AI. • AI výrazně ovlivní trh práce, řadu prací budeme moci přenechat robotům, automatickým sys ale neznamená, že lidská práce a schopnosti nebudou potřeba. Právě naopak. Bude zapotřeb se zaměřili na rozvoj analytického a kreativního myšlení svých žáků, na jejich flexibili podporovali jejich zvídavost, jejich schopnost a motivaci učit se po celý život, na to u empatii aj.  (https://revize.edu.cz/files/deset-dovednosti.jpg) Doporučení pro žáky • Usilujte o kvalitní vzdělávání. To ale vyžaduje z vaší strany houževnatost, píli, zájem, věcem na kloub, zvídavost, být kritický, pochybovat, být ve svém poznání poctivý předevš • Chtějte nejen znát, ale i také rozumět. • Přemýšlejte, proč má význam se učit. • Zajímejte se o původní zdroje. Pečujte o kulturní a znalostní bohatství, k němuž dospěly námi, a usilujte o to do tohoto bohatství přispět. • Používejte technologie včetně AI pro své učení, vědění a tvůrčí činnost. Jsou to jen tec a řešení problémů neodbývejte. Odpovědnost za řešení úkolů a výstupy máte vy, nikoliv AI Zdroje: • EC (2022) Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teac learning for Educators. Luxembourg, 2022. • Reese, B. () Čtvrtý věk. Inteligentní roboti, myslící počítače a budoucnost lidstva. Zon 2018. Přílohy: • materiály studentů Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia, Praha 5 [ URL "https: drive.google.com/drive/folders/1Y9BKh_OOZjYM39g-ghUJObpI0EY9sP0w"] DOPORUČENÍ PRO VYUČUJÍCÍ A STUDUJÍCÍ NA ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH (.pdf ke stažení) [ version1-05_stredniazakladniskoly.pdf"]