Návody a doporučení ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Umělá inteligence vzdělávání změní, je pouze otázkou kdy a jak se tomu stane. Nástup gener nástrojů jako ChatGPT už mnohým pomáhá, ale mnohé zastihl nepřipravené. Do druhé kategorie vzdělávací systémy snad všech zemí světa, Česko nevyjímaje. K tomu, abychom integraci uměl přípravy studentů úspěšně zvládli, bude potřeba změna přístupu a myšlení. Chceme, aby česk tento technologický pokrok nejen vhodně zareagovalo, ale aby z něj vytěžilo maximum. Je nezbytné, aby tato transformace probíhala v bezpečném a podporujícím prostředí. Namísto poháněných obavami a neznalostí chceme podnítit u studentů, pedagogů i vedení škol přiroze zvídavost. A to tím, že budeme klást důraz na pozitivní dopady umělé inteligence a vysvětl možnosti této technologie, včetně jejích limitací. Není tomu dávno, co bylo třeba ve výuce reagovat na (zne)užívání internetu. Vyučující i je museli tuto technologii osvojit, naučit se, jak jim může usnadňovat práci, a také se nauči když si s její pomocí někdo jiný práci ulehčí nad rámec povoleného. Přestože se dnes příst a školami různí, nepředstavuje internet pro výuku zásadní překážku. Současně víme, že to v míru úsilí a času. Schopnost přizpůsobit se nové technologii má každý z nás jinou. Málokdo pomocnou ruku v tom, jak tímto procesem projít. Proto organizace prg.ai a Univerzita Karlova založily skupinu, která ve světle pokroku na inteligence připraví české vzdělávání na nevyhnutelné změny. Smyslem skupiny je nacházet o spojené s rozšířením AI, aktuálně pak s velkými jazykovými modely (včetně široce diskutova ChatGPT). V rámci skupiny spolupracují zástupci Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Českého v technického, Západočeské univerzity v?Plzni, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí na Univerzity Palackého v Olomouci, Národního pedagogického institutu, Smíchovské průmyslové Dětem, 42 Prague a dalších institucí. Nyní předkládáme první výsledky práce skupiny – doporučení pro studenty, pedagogy, výzkumn primárně určené pro vysoké školy. Dále vznikla doporučení také pro základní a střední škol snažíme pomoci všem zmíněným i případným dalším zájemcům zkalibrovat jejich přístup k využ umělé inteligence. Ambicí bylo připravit dokument, který umožní lépe pochopit, co vše se n studiu změní, jaké jsou s tím spojené výhody a jaká rizika (jinými slovy, jak nové technol využít a čeho se naopak vyvarovat). Při tvorbě dokumentů jsme si primárně kladli otázku: Jaký má a jaký může mít nástroj typu práci studenta, pedagoga, výzkumníka a vedení školy? Jaké jsou s tím spojené přínosy, a na souvisí rizika? Považujeme za důležité zdůraznit, že tvoříme spíše principy a doporučení. Přísnou regulaci zákazy naopak nevnímáme jako vhodné řešení. Předkládáme výstupy naší práce k připomínkování a komentářům široké odborné veřejnosti. Př tyto dokumenty budou i nadále průběžně upravovány a doplňovány na základě postupně získáva generativní AI ve výuce. Již nyní počítáme s vypracováním konkrétních námětů a příkladů, j