Setkání k tématu Kvalifikační práce v čase AI (2) na Právnické fakultě UK přineslo zajímavé úvahy o podobě studentských prací v době rozmachu umělé inteligence. Zde jsou hlavní závěry a myšlenky, které ze semináře vzešly.
Chcete-li se ze semináře dozvědět více, podívejte se na detailní Zápis ze semináře.
Podívejte se i na ohlednutí za minulým seminářem na stejné téma záznam ze semináře.
Zatímco přibližně 10 % studentů využívá AI při psaní kvalifikačních prací, tento trend bude pravděpodobně stoupat. Fakulty reagují různě - od mírné změny tradičního formátu až po nové podoby kvalifikačních prací ve formě portfolia.
Vyvarujme se automatickým označováním použití AI za podvod. "Je nebezpečné automaticky pohlížet na studenty jako na podvodníky. Většina bude chtít využívat generativní AI eticky," zaznělo na setkání. Problematické je zejména spoléhání na AI detektory, které často chybně označují texty nerodilých mluvčích nebo studujících se speciálními potřebami.
Posílení konzultací
Skupinové konzultace představují efektivní řešení pro vedení kvalifikačních prací. Tento formát nejen šetří čas pedagogům, ale také umožňuje průběžně sledovat, jak práce vznikají a jak studenti postupují. Zároveň vytváří cenný prostor pro otevřenou diskuzi o metodách využití umělé inteligence, kde si studenti mohou vyjasnit etické hranice a správné postupy přímo se školitelem i mezi sebou navzájem.
Inovace ve formátu prací
Inovativní přístupy k formátu kvalifikačních prací by mohly přinést několik zajímavých alternativ ke klasickému akademickému textu. Studenti by mohli například místo tradiční práce předložit portfolio svých výstupů, zapojit se do praktických projektů realizovaných ve spolupráci s firmami, nebo zpracovat odborné články či kazuistiky. Všechny tyto formáty by navíc mohly být více obohaceny o reflexivní prvky, které posilují originalitu práce a umožnily by studentům lépe prokázat své skutečné kompetence a odborný růst.
Transparentnost využití AI
Transparentní přístup k využívání umělé inteligence při tvorbě kvalifikačních prací by měl být klíčový. Studenti by měli v metodologické části své práce jasně deklarovat, kde a jak AI využili, k čemuž mohou sloužit i speciální formuláře detailně specifikující způsob využití. Tento otevřený přístup by nesloužil jen k zajištění akademické integrity, ale představuje také důležitou ochranu samotného studenta do budoucna, kdy může prokázat etický přístup k využití moderních technologií při tvorbě své práce.
Změny v hodnocení
V oblasti hodnocení kvalifikačních prací se rýsují významné změny s důrazem na komplexnější posouzení studentovy práce. Důležitým aspektem by mohlo být posílení významu obhajoby, která může zásadně ovlivnit celkové hodnocení i v případě výborných posudků. Inspirativním příkladem je zavedení kolokvia na FTVS, kde školitel průběžně hodnotí celý proces vzniku práce, včetně studentovy spolupráce a plnění úkolů, s možností nepřipustit studenta k závěrečné zkoušce. Pro zajištění objektivity hodnocení se zvažuje vytvoření hodnotící matice, která by jasně definovala kritéria pro posouzení jednotlivých aspektů práce během obhajoby.
Při implementaci nových přístupů ke kvalifikačním pracím v kontextu AI je důležité postupovat systematicky a s ohledem na specifika každého oboru. Doporučuje se začít postupným zaváděním (např.i skupinových) konzultací a současně vytvořit jasná a srozumitelná pravidla pro využívání umělé inteligence. Forma práce by měla být vždy přizpůsobena profilu absolventa daného oboru. Je možné věnovat i semináře diskuzi o etickém využití AI, aby studenti dobře porozuměli možnostem i limitům této technologie.
https://www.prf.cuni.cz/doporuceni-pro-vyuzivani-ai Stanovisko k AI z Právnické fakulty (lze i stáhnout)
Declaration of AI aids and tools z Norwegian University of Science and Technology, jednodušší prohlášení pak zde
Doporučení od ČVUT, kde mají zahrnutou i „vhodnost použití“ pro jednotlivé kategorie
Students’ perceptions of ‘AI-giarism’: investigating changes in understandings of academic misconduct – odsud je to schéma ohledávající hranici mezi vhodným a nevhodným použitím
https://ai.cuni.cz/AI-1.html - řešení problematiky AI na UK