• RSS
  • Navigator

Aktuality

AI Index Report 2024

Stanford University vydala svůj každoroční AI Index Report, který sleduje, shromažďuje, zpřehledňuje a vizualizuje data týkající se umělé inteligence (AI). Report pokrývá řadu oblastí jako jsou např. výzkum a vývoj, ekonomika nebo vzdělávání.

Ohlédnutí za seminářem "Nástroje AI v práci vyučujících na UK"

Dne 3. května 2024 proběhlo na Malé aule Karolina setkání pedagogů Univerzity Karlovy, kde se diskutovalo o integraci AI do akademické praxe. Přednášející představili své zkušenosti s AI nástroji ve výuce a výzkumu, zatímco účastníci reflektovali nad výzvami a příležitostmi, které AI přináší pro moderní vzdělávání.

Ohlédnutí za seminářem “Kvalifikační práce v čase AI”

Ve čtvrtek 18.4.2024 se na Právnické fakultě UK uskutečnil seminář na téma, jak by se v důsledku příchodu nástrojů umělé inteligence mohly proměnit kvalifikační práce a náš přístup k nim.

AI vizionáři. Studenti práv se umělé inteligence nebojí

Jakub Charvát a Vojtěch Pour si rychle po rozšíření generativní umělé inteligence uvědomili obrovský potenciál, který pro svět práva má. A zatímco někteří právníci vnímají příchod AI spíše jako ohrožení profese, oba studenti PF UK vidí příležitost, jak svůj obor i jeho studium posunout dál.

Bojar: ChatGPT funguje jako agregátor internetového dojmu

„ChatGPT a další AI chatboty nelze používat jako vyhledávače nebo zdroj faktických informací, jsou to ale fantastické generátory nápadů a inspirace – zkoušejte je,“ nabádá odborník na umělou inteligenci a strojové učení Ondřej Bojar z Matfyzu UK.

Gladiš: Nespoléhejme jen na inteligentní technologie

Dokážou vyhodnotit kvalitu spánku, sbírat data o zdravotním stavu, na základě kterých může lékař stanovit léčbu nebo sestavit doporučení pro udržení dobré kondice. Mohou pomáhat v terapiích. Na první pohled se zdá, že zapojení asistenčních systémů na bázi umělé inteligence má pro člověka jen samá pozitiva. Nějaké to „ale“ se tam však přeci jen najde. Jaké? Tím se zabývá doktorand Fakulty humanitních studií UK Michal Gladiš, který se věnuje etice personalizovaných AI asistentů využívajících rozšířené biometrické technologie.

Všechny aktuality >
Kalendář
Červenec 2024
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Všechny události >
AI ve vzdělávání: Kdo jsme?

Vzdělávání hraje klíčovou roli v plném využití příležitostí a minimalizaci negativních dopadů, které umělá inteligence (AI) nabízí. Vzdělávací systém musí být dostatečně flexibilní a zaměřovat se na rozvoj komplexních znalostí a dovedností, které jsou využitelné na pozicích s vysokou přidanou hodnotou. Nutností je zapojení digitálních technologií do výuky a celkový rozvoj této oblasti ve vzdělávacím systému.


Organizace prg.ai a Univerzita Karlova založily skupinu, která ve světle pokroku na poli umělé inteligence připraví české vzdělávání na nevyhnutelné změny. Smyslem skupiny je společně nacházet odpovědi na výzvy spojené s rozšířením AI, aktuálně pak s velkými jazykovými modely (včetně široce diskutovaného nástroje ChatGPT).


V rámci skupiny spolupracují zástupci Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Českého vysokého učení technického, Západočeské univerzity v Plzni, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzity Palackého v Olomouci, Národního pedagogického institutu, Smíchovské průmyslové střední školy, AI Dětem, 42 Prague a dalších institucí.


Rozvoj umělé inteligence s sebou přináší příležitost pro kritický pohled na obsah a formu vzdělávání a transformaci strategických dokumentů včetně studijních programů na vysokých školách. V oblasti vzdělávání lze očekávat dynamické období a je nutné, aby vzdělávací instituce spolupracovaly a vytvářely a sdílely příklady dobré praxe.


V krátkodobém horizontu je snahou poskytnout aktérům v rámci nejen vysokého školství metodickou podporu pro zapojení uměle inteligence do vzdělávacího procesu, nabídnout řešení v oblasti etiky závěrečných prací a vědeckých textů včetně nabídky kurzů a školení.


Z dlouhodobé perspektivy pak pomoci transformaci a redefinování vzdělávacích programů a výstupů absolventů, a to nejen v oblasti studijních programů vysokých škol, ale také směrem k dalším stupňům vzdělávací soustavy, celoživotního vzdělávání a re-skillingu.


Považujeme za důležité zdůraznit, že tvoříme spíše principy a doporučení pro studenty, pedagogy, výzkumníky a vedení škol primárně určené pro vysoké školy. Dále vznikla doporučení také pro základní a střední školy.