• RSS
  • Navigator

Aktuality

Nový AI asistent pro Oxford English Dictionary

Databáze Oxford English Dictionary spustila AI Search Assistant, jako další nástroj pro vyhledávání.

Tato AI funkcionalita bude pro UK v pilotu dostupná do poloviny roku 2025.

Univerzita Karlova povede evropský výzkum jazyků pro AI

Univerzita Karlova bude koordinátorem evropského výzkumu, v němž spojily své odbornosti přední výzkumné instituce a velká výpočetní centra zabývající se umělou inteligencí v rámci projektu OpenEuroLLM. Společně budou vyvíjet otevřené velké jazykové modely pro umělou inteligenci nové generace.

Jak vidí umělou inteligenci teologie?

30. ledna 2025 v 17:00 si v Didaktikonu přijďte poslechnout přednášku o fenoménu umělé inteligence z pohledu teologie. Seminář ukáže, jaké nové perspektivy pro rozvoj AI může tento obor přinést a zda teologie může nabídnout vhledy do oblastí, kde má umělá inteligence největší potenciál, a kde naopak naráží na své limity.

Seminář pro vyučující aneb AI a závěrečné práce

Nestihli jste seminář Kvalifikační práce v čase AI? Zajímá Vás toto téma? Přijďte jej znovu otevřít 28.1.2025 v 17:30 v Didaktikonu! Seminář je určen pro vyučující vysokých škol, kteří se chtějí seznámit s možnostmi využití nástrojů umělé inteligence při tvorbě bakalářských, diplomových a jiných závěrečných prací. Nutná registrace.

"Trénink trenérů AI"  v Hybernské

Jste lektorem nebo lektorkou umělé inteligence? Přijďte 24. ledna 2025 na „Trénink trenérů AI“ do Hybernské! Registrujte se na setkání zaměřené na sdílení lektorských zkušeností.

Jak by mohly vypadat Kvalifikační práce v čase AI?

Kvalifikační práce v éře AI: Co čeká vysokoškolské pedagogy?

Setkání k tématu Kvalifikační práce v čase AI ( 2) na Právnické fakultě UK přineslo zajímavé úvahy o podobě studentských prací v době rozmachu umělé inteligence. Zde jsou hlavní závěry a myšlenky, které ze semináře vzešly.

Úvod do generativní AI

Chcete začít s nástroji generativní AI, ale nevíte, jak na to? Rádi byste se dozvěděli tipy a rady, jak s umělou inteligencí nejlépe pracovat a na co si naopak dát pozor? Podívejte se na online kurz, který vznikl na Fakultě humanitních studií!

Připojte se do skupiny Generativní AI na UK

Máte zájem o umělou inteligenci a chcete se aktivně podílet na jejím rozvoji na naší univerzitě? Připojte se k naší skupině Generativní AI na UK!

Využijte AI asistenta k prohlížení databáze JSTOR

Nejméně do konce roku je k dispozici JSTOR AI Research Tool. Tento interaktivního nástroj využívá umělou inteligenci, aby Vám usnadňil prohlížení databáze JSTOR - analyzuje klíčové myšlenky, hodnotí relevanci textů a objevovuje související témata.

AI Index Report 2024

Stanford University vydala svůj každoroční AI Index Report, který sleduje, shromažďuje, zpřehledňuje a vizualizuje data týkající se umělé inteligence (AI). Report pokrývá řadu oblastí jako jsou např. výzkum a vývoj, ekonomika nebo vzdělávání.

Ohlédnutí za seminářem “Kvalifikační práce v čase AI”

Ve čtvrtek 18.4.2024 se na Právnické fakultě UK uskutečnil seminář na téma, jak by se v důsledku příchodu nástrojů umělé inteligence mohly proměnit kvalifikační práce a náš přístup k nim.

Ohlédnutí za seminářem "Nástroje AI v práci vyučujících na UK"

Dne 3. května 2024 proběhlo na Malé aule Karolina setkání pedagogů Univerzity Karlovy, kde se diskutovalo o integraci AI do akademické praxe. Přednášející představili své zkušenosti s AI nástroji ve výuce a výzkumu, zatímco účastníci reflektovali nad výzvami a příležitostmi, které AI přináší pro moderní vzdělávání.

Všechny aktuality >
Kalendář
Únor 2025
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728
Všechny události >
AI ve vzdělávání: Kdo jsme?

Vzdělávání hraje klíčovou roli v plném využití příležitostí a minimalizaci negativních dopadů, které umělá inteligence (AI) nabízí. Vzdělávací systém musí být dostatečně flexibilní a zaměřovat se na rozvoj komplexních znalostí a dovedností, které jsou využitelné na pozicích s vysokou přidanou hodnotou. Nutností je zapojení digitálních technologií do výuky a celkový rozvoj této oblasti ve vzdělávacím systému.


Organizace prg.ai a Univerzita Karlova založily skupinu, která ve světle pokroku na poli umělé inteligence připraví české vzdělávání na nevyhnutelné změny. Smyslem skupiny je společně nacházet odpovědi na výzvy spojené s rozšířením AI, aktuálně pak s velkými jazykovými modely (včetně široce diskutovaného nástroje ChatGPT).


V rámci skupiny spolupracují zástupci Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Českého vysokého učení technického, Západočeské univerzity v Plzni, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzity Palackého v Olomouci, Národního pedagogického institutu, Smíchovské průmyslové střední školy, AI Dětem, 42 Prague a dalších institucí.


Rozvoj umělé inteligence s sebou přináší příležitost pro kritický pohled na obsah a formu vzdělávání a transformaci strategických dokumentů včetně studijních programů na vysokých školách. V oblasti vzdělávání lze očekávat dynamické období a je nutné, aby vzdělávací instituce spolupracovaly a vytvářely a sdílely příklady dobré praxe.


V krátkodobém horizontu je snahou poskytnout aktérům v rámci nejen vysokého školství metodickou podporu pro zapojení uměle inteligence do vzdělávacího procesu, nabídnout řešení v oblasti etiky závěrečných prací a vědeckých textů včetně nabídky kurzů a školení.


Z dlouhodobé perspektivy pak pomoci transformaci a redefinování vzdělávacích programů a výstupů absolventů, a to nejen v oblasti studijních programů vysokých škol, ale také směrem k dalším stupňům vzdělávací soustavy, celoživotního vzdělávání a re-skillingu.


Považujeme za důležité zdůraznit, že tvoříme spíše principy a doporučení pro studenty, pedagogy, výzkumníky a vedení škol primárně určené pro vysoké školy. Dále vznikla doporučení také pro základní a střední školy.