Aktuality
„Naším hlavním cílem je vyrobit jazykový model, který bude konkurencí stávajícím modelům, a navíc bude fungovat velmi dobře pro všechny evropské jazyky,“ uvedl profesor Jan Hajič z ÚFAL MFF UK, který má na starost obří evropský projekt OpenEuroLLM. Jeho hlavním koordinátorem je právě Univerzita Karlova.
AI v kontextu zve na přednášku AI and Democracy, která se uskuteční 27. 3. 2025 od 14:00 v budově MFF UK na Malostranském náměstí v místnosti S1. Přednášku (v angličtině) povede Mark Coeckelbergh, profesor filozofie medií a technologií na Vídeňské univerzitě!
Je umělá inteligence nehmotná věc plující v cloudu nebo hromada kovu a plastu, kvůli níž devastujeme naši planetu? Jak velké zdroje stojí její provoz? Přijďte si zauvažovat nad těmito a dalšími otázkami 25.3.2025 od 17:00 do Kampusu Hybernská na další přednášku z cyklu AI Horizonty. Registrujte se ještě dnes!
Vedení Univerzity Karlovy upozorňuje akademickou obec na bezpečnostní hrozby, které byly identifikovány v některých nástrojích generativní umělé inteligence. V této souvislosti nedoporučujeme nasazení a užívání nástroje DeepSeek pro pracovní a akademické účely.
Databáze Oxford English Dictionary spustila AI Search Assistant, jako další nástroj pro vyhledávání.
Tato AI funkcionalita bude pro UK v pilotu dostupná do poloviny roku 2025.
Univerzita Karlova bude koordinátorem evropského výzkumu, v němž spojily své odbornosti přední výzkumné instituce a velká výpočetní centra zabývající se umělou inteligencí v rámci projektu OpenEuroLLM. Společně budou vyvíjet otevřené velké jazykové modely pro umělou inteligenci nové generace.
Zajímají Vás technologické aspekty chatbotů? Rádi byste nakoukli "pod kapotu" AI technologií? Ptáte se, jak by mohli chatboti pomoct v knihovnách? Pak je tento webinář, který proběhne 19. a 20. února, právě pro Vás! Nutná registrace (English only).
30. ledna 2025 v 17:00 si v Didaktikonu přijďte poslechnout přednášku o fenoménu umělé inteligence z pohledu teologie. Seminář ukáže, jaké nové perspektivy pro rozvoj AI může tento obor přinést a zda teologie může nabídnout vhledy do oblastí, kde má umělá inteligence největší potenciál, a kde naopak naráží na své limity.
Nestihli jste seminář Kvalifikační práce v čase AI? Zajímá Vás toto téma? Přijďte jej znovu otevřít 28.1.2025 v 17:30 v Didaktikonu! Seminář je určen pro vyučující vysokých škol, kteří se chtějí seznámit s možnostmi využití nástrojů umělé inteligence při tvorbě bakalářských, diplomových a jiných závěrečných prací. Nutná registrace.
Jste lektorem nebo lektorkou umělé inteligence? Přijďte 24. ledna 2025 na „Trénink trenérů AI“ do Hybernské! Registrujte se na setkání zaměřené na sdílení lektorských zkušeností.
Kvalifikační práce v éře AI: Co čeká vysokoškolské pedagogy?
Setkání k tématu Kvalifikační práce v čase AI ( 2) na Právnické fakultě UK přineslo zajímavé úvahy o podobě studentských prací v době rozmachu umělé inteligence. Zde jsou hlavní závěry a myšlenky, které ze semináře vzešly.
Chcete začít s nástroji generativní AI, ale nevíte, jak na to? Rádi byste se dozvěděli tipy a rady, jak s umělou inteligencí nejlépe pracovat a na co si naopak dát pozor? Podívejte se na online kurz, který vznikl na Fakultě humanitních studií!
Vzdělávání hraje klíčovou roli v plném využití příležitostí a minimalizaci negativních dopadů, které umělá inteligence (AI) nabízí. Vzdělávací systém musí být dostatečně flexibilní a zaměřovat se na rozvoj komplexních znalostí a dovedností, které jsou využitelné na pozicích s vysokou přidanou hodnotou. Nutností je zapojení digitálních technologií do výuky a celkový rozvoj této oblasti ve vzdělávacím systému.
Organizace prg.ai a Univerzita Karlova založily skupinu, která ve světle pokroku na poli umělé inteligence připraví české vzdělávání na nevyhnutelné změny. Smyslem skupiny je společně nacházet odpovědi na výzvy spojené s rozšířením AI, aktuálně pak s velkými jazykovými modely (včetně široce diskutovaného nástroje ChatGPT).
V rámci skupiny spolupracují zástupci Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Českého vysokého učení technického, Západočeské univerzity v Plzni, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzity Palackého v Olomouci, Národního pedagogického institutu, Smíchovské průmyslové střední školy, AI Dětem, 42 Prague a dalších institucí.
Rozvoj umělé inteligence s sebou přináší příležitost pro kritický pohled na obsah a formu vzdělávání a transformaci strategických dokumentů včetně studijních programů na vysokých školách. V oblasti vzdělávání lze očekávat dynamické období a je nutné, aby vzdělávací instituce spolupracovaly a vytvářely a sdílely příklady dobré praxe.
V krátkodobém horizontu je snahou poskytnout aktérům v rámci nejen vysokého školství metodickou podporu pro zapojení uměle inteligence do vzdělávacího procesu, nabídnout řešení v oblasti etiky závěrečných prací a vědeckých textů včetně nabídky kurzů a školení.
Z dlouhodobé perspektivy pak pomoci transformaci a redefinování vzdělávacích programů a výstupů absolventů, a to nejen v oblasti studijních programů vysokých škol, ale také směrem k dalším stupňům vzdělávací soustavy, celoživotního vzdělávání a re-skillingu.
Považujeme za důležité zdůraznit, že tvoříme spíše principy a doporučení pro studenty, pedagogy, výzkumníky a vedení škol primárně určené pro vysoké školy. Dále vznikla doporučení také pro základní a střední školy.