• RSS
  • Navigator

Rychlý start s prompty




Odpovědi umělé inteligence jsou jen tak silné, jak kvalitní jsou naše otázky -prompty. Dobrý prompt může být rozdílem mezi skvělou odpovědí a frustrujícím nedorozuměním.


Proč na dobrém promptu záleží? Je to jednoduché - AI modely nemají přístup k našim myšlenkám, jen k našim slovům. Čím lépe dokážeme vyjádřit, co potřebujeme, tím lépe může model splnit naše očekávání. Dobře strukturovaný prompt šetří čas, který bychom jinak strávili opravováním a upřesňováním odpovědí.


Přinášíme vám pár rad do začátku správného promptování v podobě jednoduché pomůcky "PROMPTAŘ".







Než začnete promptovat:


Mějte na paměti, že i když jsou velké jazykové modely (LLM) pokročilé nástroje, nejsou neomylné a mohou vytvářet chyby nebo „halucinace“. Proto buďte opatrní, než jejich výsledkům plně uvěříte nebo je použijete doslova.


Myslete také na to, že většina běžně dostupných chatbotů používá data, která do AI nástrojů vkládáte, k dalšímu trénování modelů umělé inteligence. Do běžných chatbotů proto nevkládejte citlivá, osobní nebo interní data univerzity.


Tato chráněná data můžete vkládat pouze do nástroje Microsoft Copilot pod univerzitní licencí nebo do lokálně provozovných modelů.












AI a ochrana dat →







Vyzkoušejte si promptování



Níže najdete aspekty, které byste měli pro svůj prompt zvážit. Jde o základní pomůcku, která Vám do začátku pomůže s psaním instrukcí chatbotovi.


Ne v každém promptu musí být obsaženy všechny, vyberte jen ty, které pokládáte pro Váš úkol relevantní. Čím konkrétnější a přesnější budete, tím lepší výsledky získáte od umělé inteligence.










Předmět


Co přesně má AI udělat?

Jasně definuj úkol, který má pro tebe chatbot splnit.


...Napiš, přelož, zanalyzuj, zkontroluj










Role


Jakou roli má AI zastávat?

Definování role pomáhá modelu lépe pochopit kontext a styl odpovědi.


...Jsi akademický pracovník, jsi žurnalista, jsi překladatel mezi češtinou a angličtinou











Obecenstvo


Pro koho je výstup určen?

Specifikace cílové skupiny zajistí správnou úroveň složitosti.


...cílová skupina jsou studující na univerzitě, píšu to pro odběratele IT newsletteru, příjemce je kolega z práce.











Meze a omezení


Jasně definuj hranice a omezení odpovědi. Stanovení limitů pomůže modelu lépe pochopit, co je a není v rozsahu požadovaného výstupu.


...chtěla bych krátký odstavec maximálně o 180 slovech, studenty a studentky nazývej jako "studující", dej mi odpověď fungující v české verzi MS Excel










Podoba výsledku


V jakém formátu chceš výsledek?

Pokud definuješ svá očekávání formátu, vyhneš se znovuzadávání promptů.


...Odpověď mi dej v kódu Python, text zasaď do jednoduché tabulky, z odpovědi mi vygeneruj bulletpoint seznam












Tón


Jakým tónem má být odpověď napsána?

Jiným tónem bude napsána sms zpráva kamarádovi, jiným zase e-mail nadřízenému. Rozmysli si zamýšlené vyznění a chatbota k němu naveď.


...napiš to ve formálním, oficiálním tónu, přeformuluj to do přátelštějšího vyznění











Aktivní dialog


Veď s modelem dialog! Upřesňuj, co se ti líbí nebo nelíbí, ptej se na alternativy. Nejlepší výsledky vznikají operativně, ne z jednoho promptu.


...První odstavec přeformuluj do formálnějšího stylu, tlačítko "odeslat" na vygenerované stránce nefunguje, výsledek se objevuje v jiné buňce, než chci, systém mi dává hlášku:...











Řízení zpětné vazby


Požádej model o zpětnou vazbu k tvému zadání. Zároveň poskytuj zpětnou vazbu modelu pro vylepšení odpovědí.


...Rozumíš mému zadání? Potřebuješ více informací? Mám to nahrát v tabulce?
















Jedna rada na závěr:


Pokud Vám při konverzaci chatbot dává chybné nebo špatné odpovědi, nesnažte se jej donekonečna opravovat. Je lepší rovnou začít novou konverzaci. Původní prompt si můžete zkopírovat.









Poslední změna: 2. říjen 2025 17:38